Ben Ali dah tamat. Hosni Mubarak tengah tunggu masa je nak habis zaman. Banyak lagi negara lain yang diperintah secara kuku besi, kronisme, pemimpin lemah tak berdaya yang tengah ketakutan sebab takut inspirasi dari Tunisia merebak ke seluruh dunia.
Sebagaimana yang kita tahu, negara-negara Arab mengamalkan konsep 'negara milik raja'. Maksudnya hasil negara dari A sampai Z semuanya raja yang kawal. Tak macam Malaysia, 'raja milik negara'.
Perkara yang aku tak faham ialah kenapa rakyat negara-negara Arab ni seolah-olah sentiasa dalam zon selesa? Gila apa langsung tak dengar suara masa revolusi Mesir ni. Yang banyak bercakap ialah western yang sememangnya sokong wavers. Maksudnya, apa pun yang berlaku kat negara jiran mereka macam takde kaitan dengan mereka pun. Dan negara-negara ni mengamalkan konsep beraja. Tak macam Mesir dan Tunisia yang ada Presiden.
Kalau siapa ada tempat rujukan tentang revolusi Mesir ni boleh la tinggalkan url kat komen sebab aku malas nak google dan cari tentang sejarah Mesir ni. Yang aku tahu Mesir ni sahabat dia Israel. Satu lagi yang aku kenal ialah Gamal El Naseir. A great president.
1 comment:
KIta lihat kembali zaman puak2 arab sebelum kedatangan Nabi Muhammad S.A.W. Waktu itu juga orang2 arab sendiri sudah berpuak2. Jatuhnya satu puak adalah advantage kepada puak lain utk naik dan menguasai. Itulah kesan sistem pecah dan perintah. Dalangnya, barat.
Penyelesaian, berbalik kepada sistem Khalifah, seperti sesudah kedatangan Nabi Muhammad S.A.W, menyatupadukan puak2 di tanah arab. Kiri cubit, kanan terasa sakit.
Dan lagi satu kudis buta, adalah pemeritah, terlalu lama memerintah jika tidak kuat asasnya akan lupa diri dan tanggungjawab kepada Tuhan, Agama dan Negera.
Akhir kata , Khalifah FTW!
Post a Comment